Hvorfor er vi her

Ikke-navngivet tegning (12)

Stadig færre unge vælger at uddanne sig inden for naturvidenskabelige retninger. Samtidig oplever arbejdsmarkedet stor efterspørgsel på netop ingeniør og teknisk uddannet arbejdskraft. En arbejdskraft der forventes at være innovative og entreprenante. En efterspørgsel der ifølge Erhvervslivet og IDA kun vil stige de kommende år. Edunør ønsker at bidrage til denne udfordring og være med til at øge elevernes innovative og entreprenante kompetencer via ingeniør faget, i de danske grundskoler.

Der er i den danske grundskole, derfor fokus på netop de naturvidenskabelige fag. Derudover er der en række af gode arrangementer, eksempelvis Naturvidenskabsfestival, der skal støtte op om dette fokus. Men fanger denne strategi tilstrækkelig mange? Er eleverne i stand til at se sammenhængen mellem de klassiske naturvidenskabelige fag fra folkeskolen, som matematik, fysik/kemi, og ingeniørfaglige udfordringer som eksempelvis at bygge en motorvejsbro, at lave et stykke software, en mobiltelefon eller en trådløs sensor?

Det er i dette lys Edunør har sin berettigelse. Vi kombinere de klassiske fag med ingeniør relaterede problemstillinger og færdigheder, eks. programmering, for dermed skabe en mere konkret forbindelse mellem de klassiske fag og det de skaber fundament for på sigt.